🎉 Vóór 23:45 besteld, morgen in huis
🎉 60 dagen retouren
🎉 € 2,95 verzending (gratis vanaf € 50)
🎉 Laagste prijsgarantie
🎉 95% beveelt ons aan (Gemiddelde 9.1)

Zwartepietendiscussie zorgt voor afname verkoop pietenpakken





Voor vragen over dit onderzoek kunt u contact opnemen met: jose@feestkleding365.nl of 06 5395 2422.




De zwartepietendiscussie zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven, verenigingen en andere organisaties het onderwerp willen mijden en uit veiligheidsoverwegingen liever naar het vieren van Kerst switchen. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding 365, waarbij is gekeken naar de verkooptrends van zwarte pietenpakken, sinterklaaspakken, en kerstmanpakken.

De zwartepietendiscussie heeft grote invloed gehad op de manier waarop bedrijven Sinterklaas inzetten in hun reclame-uitingen. Merken als Jumbo, Lidl en De Bijenkorf hebben de zwarte piet inmiddels al afgezworen, of in een ander jasje gestoken om de jaarlijkse discussie te omzeilen.

Ook onder de bevolking lijkt een verschuiving plaats te vinden. Zo kiezen steeds meer mensen voor roetveegpieten of een ander alternatief op de klassieke zwarte piet. Iets wat ook sterk terug is te zien in de populariteit van zwarte pietkostuums en sinterklaaspakken.

Uit verkoopdata van Feestkleding 365 blijkt dat er dit jaar een sterke daling plaatsvindt in de vraag naar pietenpakken. De online verkleedkleding winkel ziet in de verkoop tot nu toe al een daling van 14,2% ten opzichte van het afgelopen jaar. Indien deze trend doorzet tot aan het einde van het jaar, dan wordt de algehele daling op dit moment geschat op 30%.

Minder zwarte schmink, meer diversiteit in kleur

Niet alleen de verkoopcijfers laten een daling zien in de populariteit van Pietenpakken. Ook het online zoekgedrag maar zwarte pietkostuums begint licht af te nemen. Bovendien is er ook een omslag te zien in het populairste bijproduct, de pietenschmink.




 



Enkele jaren geleden werd bijna alleen maar zwarte schmink verkocht. Dit jaar is echter een afname in het zoekvolume van zwarte schmink te zien in de maanden oktober en november. Daarnaast is er een toename te zien in de verkoop van andere kleuren schmink.

Niet alleen Zwarte Piet moet inboeten aan populariteit. Ook de goedheiligman zelf moet eraan geloven, want ook sinterklaaspakken dalen in populariteit. Opvallend is ook dat er voor het eerst is een stijging te zien in de verkoop van Kerstmanpakken.

Meeste zwarte pietenpakken worden verkocht in Groningen

De afname van zwarte pietenpakken lijkt met name plaats te vinden binnen de randstad. De provincies eromheen hechten zich nog erg aan de klassieke Zwarte Piet, wat ook duidelijk te zien is bij de verkoop van Sinterklaas kostuums.




 



De koploper is Groningen. In deze provincie zoekt men het meeste naar de specifieke ‘zwarte’ pietenpakken, gevolgd door Gelderland. Andere provincies die nog veel waarde hechten aan de zwarte kleur van de kindervriend zijn Limburg, Noord-Brabant en Utrecht.


Top 5 provincies zwarte pietenpakken

  1. Groningen
  2. Gelderland
  3. Limburg
  4. Noord-Brabant
  5. Utrecht

Vraag zwarte pietenpakken neemt af, kerstkleding in opkomst

Waar de vraag naar Sinterklaas-gerelateerde kleding lijkt af te nemen, ziet er ernaar uit dat Kerstmis hard terrein aan het winnen is. De huidige verkoopcijfers van kerstmanpakken zijn ten opzichte van vorig jaar gestegen met meer dan een vijfde: 22,8%.

Een andere opmerkelijke stijging komt van de vrouwelijke kerstvierders. Dit jaar is de verkoop van kerstvrouwpakken namelijk verdubbeld met een stijging van maar liefst 104%. Waar de hulp van Sinterklaas vooral inboet aan populariteit, is de helpende hand van de kerstman bezig aan een opleving. De verkoop van kerst elf kostuums is in het afgelopen jaar gestegen met 35,7%.